Escape The Fate

Nu har jag precis kommit hem från tha Alma (eller mja jag har käkat lite först).
Jag har en liten nyhet att dela med mig av:
Jag äter nu mera inte längre Fläskkött!
Varför kanske ni undrar?

JO

För ett tag sen såg jag en vidio på Paows blogg som skildrade Sveriges grisuppfödning.
Det är nämligen så att suggorna avlas fram på ett sätt som gör dem gigantiska.
Sedan reglas dom in i en liten inhängnad (vilket är olagligt men ändå förekommer i Sverige) inne i svinstian där dom endast har plats för att antingen stå eller ligga ner.
Suggans enda göromål blir därmed att dia sina ungar, tills det blir dags för slakt då vill säga.
Dessa grisar får dessutom aldrig se ljuset utifrån, utan istället täcker man för fönstren i lagården med filtar.
Grisar behöver plats för att böka, och för att uppfylla detta behov är det rekomenderat att ha ett högt hölager på golvet.
Men detta förekommer allt mer sällan i Sveriges Lantbruksgårdar.
Detta resulterar i att grisarna blir sinnesrubbade och biter varandra i svansarna (en del grisar hade stora sår där knorren förut suttit) och de får stora sår av att ligga/sitta på det hårda betonggolvet.
Grisar är mycket intelligenta djur, och om dom inte sysselsätts kan de bete sig på det viset, precis som en hund skulle ha gjort.
En del grisar blir apatiska och bara sitter och stirrar ut i intet utan någon som helst uppfattning om omgivningen.
Många grisar har även flera inflamationer, vilket alstrats av den dåliga hygien skötseln.
Grisarna får leva i sitt eget urin och sin egen avföring. 
I en del ladgådar ligger det även kvar döda grisar som lämnats för att förmultna.
På grund av snål föda förekommer även kanibalism, grisarna äter av sina egna döda syskon.

Eftersom detta handlingsätt inte är illegalt är att sluta äta fläskkött den enda protest vi kan utföra.
Så, det kommer jag göra.

Detta betyder inte att jag blivit vegetarian, jag kommer fortfarande äta nöt/kyckling/fisk, men att sluta äta bacon och fläskkottleter är fan inte mycket begärt.

Jag säger inte att alla gårdar i Sverige använder sig av denna sorts uppfödning, men det förekommer.
Om man nu inte orkar sluta äta gris finns alternativet att köpa kravmärkt, vilket visar att man bryr sig om bl.a. grisarnas välfärd.







Kommentarer
Postat av: Alma

WOOOHOOO! YOU GO GIRL!

2010-08-11 @ 23:46:51
URL: http://almalovesitorhatesit.blogg.se/
Postat av: Filuren

Elin FÖR GRISARNAS RÄTT I SAMHÄLLET!!!

2010-08-12 @ 00:10:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0